درخواست بغداد از ایران برای مساعدت دو ساله در تامین برق عراق
نوشته شده توسط : swot

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'مجید نامجو' در نشست خبری كه امروز پنجشنبه و در حاشیه دیدار با 'كریم افتان' وزیر برق عراق برگزارشد، افزود: در حال حاضر ظرفیت صادرات یك هزار و 200مگاوات برق به كشور عراق وجود دارد.

وی همچنین در خصوص مطالبات ایران از این كشور گفت: رقم مطالبات ایران از كشور عراق بابت صادرات برق حدود 500 میلیون دلار است و روشهای گوناگونی برای پرداخت این مطالبات طراحی شده است.

نامجو با اشاره به اینكه ماهانه حدود 50 میلیون دلار به حجم مطالبات ایران از طرف عراقی افزوده می شود، افزود: البته طرف عراقی بدهی خود را به ایران پرداخت می كند اما از نظر ما سرعت پرداخت این مطالبات كافی نیست.

وزیر نیرو اتصال خط كرخه –الاماره و افزایش یك هزار و200 مگاواتی برق از ایران به عراق را از ثمرات نشستها و دیدارهای خود با وزرای برق عراق ذكر كرد و خاطرنشان كرد: عراق نقش سازنده ای برای به ثمر نشستن ایده ایران برای صادرات برق به سوریه و لبنان داشته است.

نامجو با اشاره به ظرفیت ها و قابلیت های صنعت برق ایران برای حضور در بازار برق عراق گفت: دانش فنی صنعت برق كشورمان فرصتی به شمار می رود و حضور وزیر برق عراق در ایران می تواند منجر به توسعه روابط دو طرف در این زمینه شود.

به گفته وزیر نیرو در حال حاضر از چند طریق در كشور عراق نیروگاه هایی احداث می شود كه از جمله آن می توان به حضور شركتها و پیمانكاران ایرانی اشاره كرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این عراق قطعات و تجهیزات نیروگاههایی را خریداری كرده است كه شركتهای ایرانی می توانند این تجهیزات را نصب كنند و طرف عراقی هم موافقت خود را در این زمینه اعلام كرده است.

نامجو خاطرنشان كرد:هر دو واحد نیروگاه صدر مورد آزمایش قرار گرفته و تحویل طرف عراقی شده و احداث نیروگاه حیدریه در نجف اشرف هم برنامه ریزی شده است.

همچنین در این نشست،'كریم افتان' وزیر برق عراق افزایش ارتباط شبكه برق دو كشور،افزایش واردات برق از ایران و اینكه كلیه مسائل مربوط به شبكه های برق دو طرف به صورت تضامنی باشد را از محورهای مذاكرات دو طرف ذكركرد.

وی ادامه داد: مسئله دوم مورد بحث بین طرفین مطالبات ایران از بابت صادرات برق است و از ایران به خاطر صبر و حوصله ای كه در این باره داشته است تشكر می كنیم.

وزیر برق عراق با بیان اینكه عراق برق مورد نیاز خود را از روشها و طرق مختلفی تامین می كند گفت: عراق به خطوط انتقال برق هشت كشور عربی به تركیه متصل است و بخشی از برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین می كند.

كریم افتان اضافه كرد: این خط از سال1970 در منطقه احداث شده است و عراق 350 مگاوات برق از این خط دریافت می كند.

به گفته وزیر برق عراق همچنین 150 مگاوات برق مورد نیاز عراق از طریق مصر تامین می شود و این علاوه بر خطوط انتقالی است كه بین ایران و عراق احداث شده است.

وی با بیان اینكه سال گذشته برق تولیدی عراق شش هزار مگاوات بود،افزود: این رقم در حال حاضر به 9 هزار مگاوات رسیده است.

به گفته وزیر برق عراق این كشور در برخی از مناطق با هفت تا 13 ساعت قطعی برق مواجه است كه البته در مناطق نزدیك به ایران قطعی برق كمتر است.

اقتصام**2021**1319





:: برچسب‌ها: گربه , جزیره ,
:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: